Reizen is het doel, niet de bestemming! - Reisverslag uit Pondicherry, India van wimdoddema - WaarBenJij.nu Reizen is het doel, niet de bestemming! - Reisverslag uit Pondicherry, India van wimdoddema - WaarBenJij.nu

Reizen is het doel, niet de bestemming!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg

01 November 2007 | India, Pondicherry

Dank allemaal voor de reacties, enorm leuk om te lezen. Ik zit nu ongeveer op de helft van m'n verblijf hier en begin me nu een beetje thuis te voelen. Het duurd altijd even voordat je een beetje gewend bent. Ondertussen ken ik de omgeving en dan word het zoveel leuker. Ik had dat ook in Afrika, de eerste weken is wat onwennig. Je weet alles nog niet zo precies en kijkt een beetje verbaasd rond. Aan het einde wil je totaal niet meer weg. Ik ben benieuwd hoe dat nu zal gaan.

Ik voel me hier nu op m'n gemak. De weg naar het werk begint nu bekend te worden. In het begin probeerde ik de weg te onthouden, elke dag als we met de 'rikshaw' gingen. Het vervelende was dat de chauffeur iedere dag een andere route nam. Ondertussen verbaast het verkeer hier in India me ook niet meer. Alle drukte en het getoeter worden gewoon. Deze week heb ik zelfs mijn eerste aanrijding meegemaakt. Het verbaasde me al dat ik nog nooit een ongeluk had gezien of dat we met de ‘rikshaw’ heelhuids aankwamen. Gister moest ik naar de universiteit van Pondy, daar hadden we een gesprek met een professor in de economie. De chauffeur was een beetje laat en probeerde de tijd in te halen. Nou inhalen, volgens mij rijden ze hier altijd zo hard en gevaarlijk. Alleen kwam er nu een fietser van rechts die we vol aanreden. De man stond gelukkig weer op, dat scheelde. Mensen worden hier ook totaal niet kwaad als iemand ze afsnijdt of aanrijd. Misschien is het voor de mensen hier juist wel abnormaal als er helemaal niets met ze gebeurd als ze in het verkeer rijden.

We gaan hier iedere dag uit eten. Hoeveel restaurantjes we nu hebben gehad kan ik niet meer bijhouden. Elke dag proberen we ergens anders te eten. Het is hier allemaal toch zo spotgoedkoop en het eten verrukkelijk.We gaan nu én in de lunchpauze én tijdens het avondeten naar een restaurant. Het kost ons ongeveer 3 euro p.p. met alles erop en eraan. Daar ga je het dus echt niet voor laten. Het Indiase eten is enorm 'spicy', dat brand je de mond uit. Dat merk ik ook aan m'n darmen, die werken een beetje tegen de laatste tijd. Heerlijk is het dan als ze hier als wc een 'gat in de grond' hebben. Een beetje 'norrit helpt hopelijk wel een beetje.

De laatste tijd gaan we veel uit eten in de Franse wijk van Pondy, vroeger is Pondicherry een Franse kolonie geweest. Het doet ook allemaal Frans aan met allerlei straatnamen met ‘rue’ in de naam. Voor Indiase begrippen schijnt dit nog een schone stad te zijn. Dat is moeilijk te begrijpen als je ziet dat elk huis zijn eigen vuilnisbelt heeft. De mensen hier zijn ongelofelijk gastvrij, overal word je voor uitgenodigd. Iedereen nodigt je uit in zijn of haar dorp of als er weer iets te vieren valt. Volgende week donderdag is het een soort van 'Nieuwjaar' in deze streek. Vijf dagen lang feest schijnt het. Die dagen zijn we hier nog net. Zal me benieuwen of er nog wat van ons werk terecht komt en door wie we allemaal worden uitgenodigd.

Ik voel me erg vrij en op m'n gemak als ik op reis ben merk ik. Het begon met de reis naar de USA en in Afrika had ik helemaal de smaak te pakken. Ik hoorde laatst iemand zeggen dat als je veel reist je je eigen land ook meer gaat waarderen. Dat klopt wel denk ik. Het is toch altijd weer fijn om in Nederland aan te komen. Maar daar dan ook niet lang te blijven natuurlijk. Vooral het plannen, de voorbereiding en het reizen er naartoe vind ik geweldig. Ter plekke allerlei bijzondere dingen te zien en te beleven, het verrijkt je zo enorm. En je gaat jezelf ook beter leren kennen. Ik ben anders teruggekomen uit Afrika dan voordat ik er heen ging, na deze reis zal dat niet anders zijn. En ook niet na de volgende.

Niemand keert terug van een reis zoals hij vertrokken is.

  • 01 November 2007 - 17:44

    Marrr:

    Hoihoi,
    Wat ontzettend leuk om hier steeds je belevenissen te kunnen lezen en te bekijken.
    Hartelijke groetjes en tot mails,

    Marrr

  • 01 November 2007 - 18:16

    Mien !!:


    Lieve Wimpie!

    Fijn te horen dat je het zo naar je zin hebt in India! Leuk even wat foto´s te zien. Die gastvrijheid van de mensen daar is bijzonder. Zo te horen uit jouw verhalen, zijn de mensen gul en hartelijk en denken ze veel om de ander!
    Dat is ook wel kenmerkend voor die cultuur geloof ik, alhoewel hier ook wel mensen leven die veel om de ander denken...mama was ook zo!!

    Ik bedenk dat je de helft van je verblijf er alweer op hebt zitten...
    Kom over een paar weken maar weer gezellig thuis hoor..haha!
    Geniet maar lekker de komende weken van de omgeving en alle goede dingen!!

    Liefs Mienke & Dave


  • 01 November 2007 - 18:34

    Jacolien:

    Wimmo!! Wat doe jij daar helemaal??? Dat moej me toch nog maar es uitleggen... Volgens mij heb k een hoop gemist nu k niet meer op rw kan ;)
    Wel supergaaf dat je daar zit zeg! Ik hoop dat k t allemaal een beetje kan bijbenen. Ik hou wel van die reisverslagen! Hoe lang blijf je nog weg? Heel veel succes daarzo bij alles wat je doet/gaat doen...
    Groetn ût Ljouwert,
    xJacolien

  • 01 November 2007 - 20:49

    Irene:

    Het Indiase eten lekker 'spicy' hé net zoals het Indische eten:D

  • 02 November 2007 - 07:42

    Erica:

    Wim...

    Leuk om je verhalen te lezen :D
    Ga zo door en fijne tijd nog daar!

    Erica

  • 02 November 2007 - 11:26

    Marije:

    Heej wim! Dus je zit daar al weer ff. Wat leuk om je verhalen te lezen, joh. Het klinkt alsof je weer helemaal bij komt!
    Geniet van alles wat je meemaakt!
    Tot gauw!
    Groetjes Marije

  • 05 November 2007 - 08:07

    Koos:

    Wim! Gaaf zeg, ouwe wereldreizigert :) ben benieuwd naar al jullie ervaringen die we vast nog wel horen bij terugkomst.

  • 06 November 2007 - 09:50

    Leonie:

    Hey Wim,

    Ahhh kriebels! Helemaal als ik hier aan de studie behoor te zijn, maar wat dus echt niet lukt. Dacht dat ik wel weer gewend was, maar studeren voor tentamens went toch niet (of went dat nu nooit!)

    Heerlijk om je verhalen te lezen, wat een cultuur hè? Het blijft verbazingwekkend hoe een andere cultuur zo'n impact op je kan hebben, en hoe het je blijft vormen als mens! Weer een ervaring rijker, weer een cultuur gezien en weer een ander mens die thuis komt!

    Geloof me ook van die thuiskomst zul je weer genieten, al is het weer nu niet echt uitnodigend, de kleine dingen maken het wel weer goed!

    Geniet met volle teugen Wim, sla elk moment op in je herinnering, zodat je dit thuis straks kunt koesteren!

    En dan toch echt snel ff koffie doen hoor, want voor je het weet zijn we allebei al weer weg!

    Pas goed op jezelf!
    Liefs Leonie

  • 07 November 2007 - 16:48

    Justine:

    Geniet nog maar ff van India, voor je het weet ben je weer hier en krijg je boerenkool met worst, en kun je gewoon douchen en naar de wc gaan. Dat gat in de grond en het douchen dat miste ik het ergste....je gaat echt terug naar af, als je daar bent.
    Maar toch heeft het land ook wel aantrekkingskracht. Ben je ook al bij de tempels geweest waar de aapjes gewoon los lopen, en niet te vergeten de koeien hè die je ovreal tegenkomt.
    Wens je nog een hele fijne tijd en we zien je gauw
    See you
    Carsten en Justine

  • 07 November 2007 - 20:11

    Arna Richard Jasper:

    De taxi's hier in Nederland racen ook over de weg!. Maar het verkeer is hier natuurlijk verder wel "beter geregeld". Het klinkt allemaal een beetje als in Parijs!. Daar kijk je ook je ogen uit;ha,ha!!. Fijn dat je daar zo lekker goedkoop kunt ontbijten, lunchen en dineren. In Nederland tast je wat dieper in de buidel. Geniet er nog maar lekker van, ook al is het geen vakantie.

    Liefs van je grote zus en Richard.
    En dikke kus en knuffel van Jasper!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pondicherry

Stage, Kaapstad, Zuid-Afrika

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 707
Totaal aantal bezoekers 46875

Voorgaande reizen:

04 September 2006 - 02 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: